Tüzüğümüz

ERİŞİLEBİLİRLİKTE YENİLİKÇİ
ÇÖZÜMLER DERNEĞİ TÜZÜĞÜ

1.    BÖLÜM:
Kuruluş Hükümleri ve Tanımlar

Madde 1: Derneğin Adı
Derneğin adı: Erişilebilirlikte Yenilikçi Çözümler Derneği’dir.
Derneğin kısa adı: (EYÇÖZ)’dür.

Madde 2: Derneğin Sloganı
Derneğin sloganı: "Güvenli, Engelsiz ve Erişilebilir Bir Dünya"dır.

Madde 3: Derneğin Merkezi
Derneğin merkezi: Antalya’dır.
Dernek, yurt içinde ve yurt dışında şube ve temsilcilikler açabilir.
Dernek Genel Başkanı ve Genel Sekreteri engelli üyelerden seçilir.

Madde
4: Dernek Amblemi

Derneğin
amblemi ekte gösterildiği gibidir.

Derneğin
amblemi: (Açık mavi bir arka plan üzerinde yuvarlak bir logonun ortasında
stilize edilmiş mavi, yeşil ve turuncu tonlarında soyut bir tasarımla çizilmiş
bir dünya haritası bulunmaktadır. Haritanın üzerinde çeşitli şekiller ve
semboller, binalar, dişliler, elektrik devreleri ve insan figürü gibi unsurlar
yer almaktadır. Haritanın sol tarafında yeşil tonlarında Amerika kıtası, sağ
tarafında ise turuncu tonlarında Avrupa, Afrika ve Asya kıtaları görülmektedir.
Haritanın ortasında mavi bir el figürü ve onun üzerinde bir insan figürü yer
alır. Logonun dış çerçevesinde üst kısmında beyaz renkte ve kalın fontla büyük
harflerle ERİŞİLEBİLİRLİKTE YENİLİKÇİ ÇÖZÜMLER DERNEĞİ yazısı, alt kısmında ise
Güvenli, Engelsiz ve Erişilebilir Bir Dünya ifadesi yazmaktadır.) olarak
tanımlanır.
Dernek amblemi, Yönetim Kurulu’nun izni olmadan, üyeler dışında kimseye
dağıtılamaz, satılamaz ve amaç dışı kullanılamaz. Derneğin amblemi ve
görsellerine ilişkin her türlü fikri ve sınai hak münhasıran Dernek’e aittir.

 

Madde 5: Tanımlar
Bu tüzükte geçen;

a)     Dernek: Erişilebilirlikte Yenilikçi
Çözümler Derneği’ni,

b)    Tüzük: Erişilebilirlikte Yenilikçi
Çözümler Derneği tüzüğünü,

c)    
Genel Kurul:
Dernek üyelerinin tamamından oluşan, derneğin en yetkili karar organını,

d)   
Yönetim Kurulu:
Derneği yönetmek ve temsil etmekle görevli, 5 asil üyeden oluşan derneğin
yürütme organını,

e)    
Denetim Kurulu:
Derneğin yönetim ve mali işlerini denetlemekle görevli, 3 asil üyeden oluşan
derneğin denetleme organını,

f)     
Plâtform:
Derneklerin kendi aralarında veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum
kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek üzere girişim, hareket ve
benzeri adlarla oluşturdukları, tüzel kişiliği bulunmayan geçici nitelikteki
birliktelikleri,

g)    
Üst kuruluş:
Derneklerin oluşturduğu tüzel kişiliği bulunan federasyonları ve
federasyonların oluşturduğu konfederasyonları,

h)   
Şube:
Dernek faaliyetlerinin yürütülebilmesi için bir derneğe bağlı olarak açılan,
tüzel kişiliği olmayan ve bünyesinde organları bulunan alt birimi,

i)     
Temsilcilik:
Dernek faaliyetlerinin yürütülebilmesi için bir derneğe bağlı olarak açılan,
tüzel kişiliği ve bünyesinde organları bulunmayan alt birimi,

j)     
Engelli:
Fiziksel, zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplarından
dolayı, topluma diğer bireylerle birlikte eşit koşullarda tam ve etkin
katılımını kısıtlayan tutum ve çevre koşullarından etkilenen bireyi,

k)   
Erişilebilirlik: Binaların, açık alanların, ulaşım ve bilgilendirme
hizmetleri ile bilgi ve iletişim teknolojisinin, engelliler tarafından güvenli
ve bağımsız olarak ulaşılabilir ve kullanılabilir olmasını ifade eder.

 

2.    BÖLÜM:
Derneğin Amacı ve Bu Amacı
Gerçekleştirmek İçin Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri ile
Faaliyet Alanı:

Madde 6: Derneğin
Amacı

Erişilebilirlikte
Yenilikçi Çözümler Derneği, erişilebilirlikte fırsat eşitliğinin sağlanmasına
yönelik her türlü tedbirin alınması için gerekli çalışmaları yapmak, bu
bağlamda engelli bireylerin her alanda karşılaştığı sorunlar için yenilikçi
çözüm önerileri geliştirmek ve geliştirdiği bu çözüm önerilerinin hayata geçirilmesini
sağlamak amacıyla kurulmuştur.

Derneğin hedefleri
şunlardır:

  1. Engelli
    bireylerin, Türkiye Cumhuriyeti Devleti Anayasası ve Kanunlarında,
    Uluslararası Engelli Hakları Sözleşmelerinde yer alan çözümlere,
    politikalara ve karar alma süreçlerine tam ve etkin katılımlarını
    sağlamak.
  2. Kamuoyu ve
    karar alıcılar nezdinde engellilere yönelik çeşitli önyargıların, zarar
    verici uygulamaların ve ayrımcılığın ortadan kaldırılması için sosyal
    farkındalığı artırmak.
  3. Kamu ve sivil
    toplum kesiminde engellilere yönelik olumlu uygulamaların yaygınlaşmasına
    katkıda bulunmak.
  4. Engelli
    bireylerin toplumsal hayata diğer bireylerle eşit koşullarda tam ve etkin
    katılımlarını sağlamak, temel hak ve özgürlüklerden erişilebilir şekilde
    faydalanmalarını teşvik ve temin etmek.
  5. Genel eğitim
    politikalarının belirlenmesinde, özel eğitime ihtiyaç duyan bireylerin
    gereksinim ve beklentilerinin dikkate alınmasını sağlayacak çalışmalar
    yapmak; engelli bireylerin eğitimini destekleyici faaliyetlerde bulunmak;
    eğitimde kullanılmak üzere geliştirilen yeni teknolojilerden engelli öğrenci
    ve öğretmenlerin, diğer bireylerle eşit şekilde faydalanmalarını sağlamak.
  6. Engelli
    bireylerin eğitimi alanında ihtiyaç olduğu düşünülen her konuda
    uygulanabilir projeler geliştirmek; bu doğrultuda geliştirilen projelere
    katılmak, ortak olmak veya bunları desteklemek.
  7. Engelliliğin
    maddi ya da manevi olarak istismarıyla ve başta özel gereksinimli bireyler
    olmak üzere herkesin maruz kalabileceği her türlü ayrımcı uygulamayla
    mücadele etmek.
  8. Engelli
    bireylerin kamu hizmetlerine, bilgi ve iletişim teknolojilerine diğer
    vatandaşlarla eşit koşullarda erişim imkanlarını artırmak.
  9. Erişilebilirliği
    engelleyen, önleyici tedbirlerin alınması için gerekli düzenlemelerin
    yapılmasına öncülük etmek.
  10. Braille
    alfabesinin şehir planlamalarında, kent tanıtımında, yönlendirme
    levhalarında ve ortak kamu alanlarında kullanılmasının
    yaygınlaştırılmasına destek olmak.
  11. Görme engelli
    bireyleri beyaz baston kullanımına teşvik etmek ve bu konuda toplumda
    farkındalık oluşturulmasını sağlamak.
  12. Şehir
    planlamalarının, engelli bireylerin kolay ve rahat hareket edebilecekleri
    şekilde düzenlenmesi için yerel yönetimler ve ilgili kuruluşlarla iş
    birliği yapmak.
  13. Erişilebilirliğin
    her alanda uygulanabilmesi ve engelli bireylerin sunulan imkan ve
    hizmetlerden bağımsız şekilde yararlanabilmesine yönelik Braille alfabesi
    ve beyaz baston kavramlarının erişilebilirliğin temel esasları olarak
    nitelendirildiği erişilebilirlik yasasının çıkartılmasına öncülük etmek.

Madde 7: Dernekçe Sürdürülecek
Çalışma Konuları ve Biçimleri

Dernek, 6. maddede
belirtilen amaçlar doğrultusunda ilgili kurumlardan izin almak koşuluyla
aşağıdaki çalışmaları yürütür:

  1. Engelli
    bireylerin, binaları, açık alanları, ulaşım ve bilgilendirme hizmetleri
    ile bilgi ve iletişim teknolojilerini güvenli ve bağımsız olarak
    kullanabilmeleri için ulaşılabilirliği ve erişilebilirliği
    yaygınlaştırmaya yönelik gerekli çalışmaları yapmak.
  2. Engelli
    bireylerin yaşadığı erişilebilirlik sorunlarına yenilikçi çözümler
    üretmek; kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşlarının bu
    doğrultuda yürüttüğü proje ve çalışmalara paydaşlık etmek, gerek görülmesi
    halinde iş birliği yapmak; üniversitelerin başta engelli öğrenci birimleri
    olmak üzere idari ve akademik birimleri ve öğrenci kulüpleriyle ortak
    faaliyetlerde bulunmak.
  3. Tüzük amacı
    ve dernek çalışmaları doğrultusunda ilgi alanına giren konularda karar
    mekanizmalarına dahil olmak; başta erişilebilirlikte fırsat eşitsizliğine
    neden olabilecek uygulamalara son verilmesi olmak üzere, engelli
    bireylerin karşılaştığı tüm sorunların çözümü için mevzuatta gerekli
    değişikliklerin yapılması amacıyla kurum ve kuruluşlar nezdinde idari ve
    hukuki girişimlerde bulunmak; yetkililerle ihtiyaç duyulan görüşmeleri
    yapmak; eğitim, erişim, sosyal, ekonomik, kültürel, mesleki hakların ihlali
    durumunda yargı yoluna gitmek ve bu amaçlar doğrultusunda hukuki haklar
    destek birimi oluşturmak.
  4. Derneğin
    kuruluş amacı ve çalışmaları doğrultusunda görme engelli bireylere yönelik
    erişilebilirlik faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi; beyaz
    baston ve Braille alfabesinin kullanımını yaygınlaştırılması için
    araştırmalar yapmak.
  5. Engelli
    tanımı, Braille alfabesi, beyaz baston gibi kavramlar hakkında kamuoyunu
    bilinçlendirmek ve engelli sorunlarına dikkat çekmek amacıyla kurs,
    seminer, konferans ve panel gibi eğitim faaliyetlerini yürütmek; kongre ve
    çalıştaylar düzenlemek, bu konuda sanal ortamlarda dijital içerikler
    üretmek ve yayımlamak.
  6. Engelli
    bireylerin sahip olduğu haklarla ilgili olarak bilinçlenmelerini sağlamak
    ve onlara bu haklarını savunabilecek bilgi ve donanımı kazandırmak için
    toplantı, konferans, seminer, eğitim ve benzeri faaliyetler düzenlemek;
    sanal ortamlarda çevrimiçi toplantılar yapmak, dijital içerikler üretmek.
  7. Tüzük
    amaçları ve dernek çalışmaları doğrultusunda yürüyüş, miting, açık alan ve
    salon toplantıları ve basın açıklaması yapma; sempozyum, panel, konferans
    düzenleme; bildiri ve el ilanı dağıtma, afiş ve pankart asma gibi eylem ve
    etkinlikleri gerçekleştirmek.
  8. Derneğin amaç
    ve çalışmaları doğrultusunda kaynak yaratmak amacıyla yurt içi ve yurt
    dışı proje çağrılarına başvuruda bulunmak.
  9. Kuruluş
    amacının gerçekleştirilmesi için görme engelli bireylerin kullanımına
    uygun Braille alfabesi baskılı gerekli olan her türlü bilgi, belge,
    doküman ve yayınları temin etmek; dokümantasyon merkezi oluşturmak,
    çalışmalarını duyurmak için amaçları doğrultusunda gazete, dergi, kitap ve
    bülten gibi yayınlar çıkarmak.
  10. Tüzük amaçları
    ve dernek çalışmaları doğrultusunda derneğin tanıtımı ve kamuoyunu
    bilgilendirmek amacıyla gerektiğinde reklam vermek; dernek tarihçesini ve
    faaliyetlerini içeren broşür, döviz, afiş ve pankart gibi materyaller
    bastırmak; bu konuda çağın gerektirdiği teknolojik gelişmelerden en üst
    düzeyde yararlanmak.
  11. Kuruluş
    amacının gerçekleştirilmesi için erişilebilir bir çalışma ortamını
    sağlamak; engellilerin istifadesine yönelik her türlü teknik araç ve
    gereci, demirbaş ve kırtasiye malzemelerini temin etmek.
  12. Kuruluş amacı
    ve çalışmaları doğrultusunda, engelli bireylerin eğitim, sağlık, istihdam,
    sosyal ve kültürel alanlarda kişisel gelişimlerine katkı sağlamaya yönelik
    her türlü eğitimin verilmesine öncülük etmek; gerek görülmesi halinde kurs
    merkezleri açmak; Özel Eğitim Kurumları Kanunu kapsamına giren (özel Özel
    Eğitim Okulları, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri vb.) veya diğer
    mevzuat kapsamına dahil olan her türlü eğitim, öğretim, rehabilitasyon,
    bakım ve tedavi hizmetleri ile ilgili kurum/kuruluşlar kurmak, işletmek ve
    işlettirmek.
  13. Özel eğitime
    ihtiyacı olan bireylerin okul öncesinden başlayarak her yaş grubunda, her
    düzeyde ve her çeşit eğitim-öğretim ve rehabilitasyonunun sağlanması ve bu
    alanlarda politikalar oluşturulması için gerekli çalışmaları yapmak.
  14. Tüzük
    amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu gelirleri temin etmek
    amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi işletmeler kurmak, işletmek,
    işletilmesi için devretmek, devralmak, ortaklıklar tesis etmek, sponsorluk
    anlaşmaları yapmak, reklam almak ve reklam vermek.
  15. Gerekli
    izinler alınmak şartıyla yardım toplama faaliyetlerinde bulunmak; yurt
    içinden ve yurt dışından bağış kabul etmek.
  16. Dernek
    üyelerinin yararlanmaları ve boş zamanlarını değerlendirebilmeleri için
    lokal açmak; sosyal ve kültürel tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek.
  17. Dernek
    üyeleri arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam ettirilmesi
    için yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro, sergi, gezi ve eğlenceli
    etkinlikler vb. düzenlemek veya üyelerinin bu tür etkinliklerden
    yararlanmalarını sağlamak.
  18. Dernek
    faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz mal satın almak,
    satmak, kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar üzerinde ayni hak tesis
    etmek ve benzeri tasarruf işlemlerinde bulunmak.
  19. Kuruluş
    amacının gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda yurt içinde ve
    yurt dışında vakıf kurmak, federasyon kurmak veya kurulu bir federasyona
    katılmak; gerekli izin alınarak derneklerin kurabileceği tesisleri kurmak.
  20. Kuruluş
    amacını ve çalışmalarının gerçekleştirilmesi için uluslararası faaliyette
    bulunmak; yurt dışındaki dernek veya kuruluşlara üye olmak; bu
    kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak veya yardımlaşmak.
  21. Kuruluş
    amacının gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, 5072 sayılı
    Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun
    hükümleri saklı kalmak üzere, kamu kurum ve kuruluşları ile görev
    alanlarına giren konularda ortak projeler yürütmek.
  22. Dernek
    üyelerinin yiyecek, giyecek gibi zaruri ihtiyaç maddelerini ve diğer mal
    ve hizmetlerle kısa vadeli kredi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sandık
    kurmak.
  23. Derneğin
    kuruluş amacını gerçekleştirmek ve faaliyet alanını genişletmek amacıyla
    gerekli görülen yerlerde şube ve temsilcilikler açmak.
  24. Derneğin
    kuruluş amacı ve çalışmalarıyla ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan
    alanlarda, diğer derneklerle veya vakıf, sendika ve benzeri sivil toplum
    kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için plâtformlar
    oluşturmak.
  25. Tüzük
    amaçları ve dernek çalışmaları doğrultusunda ilgi alanına giren konularda
    komisyonlar kurmak ve çalışma grupları oluşturmak
  26. Kuruluş amacı
    ve çalışmaları doğrultusunda her türlü fuar, sergi ve festivallere
    katılmak; derneği çalışmalarını ve faaliyetlerini tanıtmak amacıyla stant
    açmak.
  27. Dernek
    etkinlikleri hakkında bilgi paylaşımında bulunmak ve düzenlenen
    faaliyetlere katılan üye ve gönüllülerin istatistiki bilgilerini kaydetmek
    amacıyla kişisel bilgileri içeren bir veri tabanı oluşturmak.
  28. Dernek
    çalışmaları hakkında üye ve gönüllülerin görüş ve önerilerini
    değerlendirmek amacıyla fiziki ve sanal ortamlarda anket düzenlemek; elde
    edilen verileri saklamak ve çıkan sonuçlar doğrultusunda çalışmalara yön
    vermek.
  29.  Gerek
    görülmesi halinde, derneğin kurumsal kimliğini yansıtmak amacıyla üzerinde
    dernek adı, amblemi ve sloganının yer aldığı, rengi ve tasarımı Yönetim
    Kurulu tarafından belirlenmek kaydıyla asıl üyelere kimlik kartı, gönüllü
    üyelere ise yaka kartı bastırmak.
  30. Kuruluş amacı
    doğrultusunda dernek çalışmalarının yaygınlaştırılması için yazılı ve
    görsel medya araçlarını kullanmak; dijital ortamlarda içerikler üretmek ve
    yayımlamak.

31.  Kuruluş amacı ve çalışmaları
doğrultusunda her türlü sosyal medya hesabı açıp işletmek, dernek internet
sayfası veya gerekli durumlarda web portalları oluşturmak, mobil uygulamalar
geliştirmek ve güncellemelerde bulunmak.

32.  Gerek görülmesi halinde
dernek içi işleyişi düzenlemek ve belirli konularda rehberlik sağlamak amacıyla
iç yönetmelik ve yönergeler çıkarmak.

Madde 8: Derneğin
Faaliyet Alanı

Erişilebilirlikte
Yenilikçi Çözümler Derneği, engelli haklarını savunmak amacıyla yurt içinde ve
yurt dışında sosyal alanda faaliyet gösterir.

3.    BÖLÜM:
Üyelik İşlemleri

Madde 9: Üye Olma
Hakkı

 Her gerçek ve
tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir. Ancak dernek üyeliğine
başvuracak kişilerin aşağıda belirtilen şartları taşıması gerekmektedir:

a)    
Fiil
ehliyetine sahip olmak,

b)   
Derneğin
amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı kabul etmek,

c)    
Dernek
ödentilerini ödememe dışında diğer sebeplerden dolayı herhangi bir dernek
üyeliğinden sürekli olarak çıkarılmamış olmak ve derneklere üye olma yasağı
bulunmamak,

d)   
Özel
kanunlarda aksine hüküm bulunmamak koşuluyla Dernekler Kanunu’nun 3. maddesi
uyarınca bağlı bulundukları kuruluşlardan izin almak,

e)    
Yüz
kızartıcı herhangi bir suçtan dolayı hüküm giymemiş olmak,

f)    
Dernek
üyeliğine giriş ödentisini ve yıllık aidatını ödemek,

g)   
Mevzuatın
öngördüğü diğer tüm koşulları taşımak.

Madde 10: Üye Olma Usulü

a)     Dernek
üyeliğine başvuracak gerçek kişi, dernek tarafından düzenlenen üyelik formunu
doldurarak Nüfus Cüzdanı fotokopisi ve ikametgah belgesi ile Yönetim Kuruluna
sunmalıdır.

b)    Engelli
bireylerin üyelik başvurusunda ‘engelli sağlık kurulu raporu’ örneğini ibraz
etmeleri zorunludur.

c)     Dernek
üyeleri engelli ve engelsiz bireylerden oluşur. Engelsiz bireylerin üye sayısı,
engelli üye sayısının yarısını geçemez. Ancak 18 yaşını doldurmamış engelli
bireylerin yakınları ve gönüllü üyelerin başvurularında bu şart aranmaz.

d)    Dernek
başkanlığına yazılı olarak yapılacak üyelik başvurusu, Yönetim Kurulu
tarafından en çok otuz gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde
karara bağlanır ve sonuç yazılı olarak başvuru sahibine bildirilir. Başvurusu
kabul edilen üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.

e)     Derneğin
asıl üyeleri, derneğin kurucuları ile müracaatları üzerine Yönetim Kurulu
tarafından üyeliğe kabul edilen kişilerdir.

f)     Derneğe
maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış bulunanlar, Yönetim Kurulu
kararı ile onursal üye olarak kabul edilebilir.

g)    Yabancı gerçek
kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olmaları
gerekir. Onursal üyelik için bu koşul aranmaz.

h)    Derneğin şube
sayısı üçten fazla olduğunda, dernek merkezinde kayıtlı bulunanların üyelik
kayıtları şubelere aktarılır. Yeni üyelik müracaatları şubelere yapılır.
Üyeliğe kabul ve üyelikten silinme işlemleri, şube yönetim kurulları tarafından
yapılır ve en çok otuz gün içinde bir yazıyla Genel Merkeze bildirilir.

i)      Tüzel
kişiler, Türkiye Cumhuriyeti Devleti yasalarına göre kurulmuş olmak, 5253
sayılı Dernekler Kanunu’nun hükümlerine göre derneklere üye olma hakkından
mahrum olmamak ve mevzuat hükümlerini yerine getirmek kaydıyla, tüzel kişiyi
temsil ve ilzama yetkili kurul veya kişiler tarafından derneğe üye olmak için
yazılı talepte bulunarak bu derneğe üye olabilir.

j)      Gönüllü
üye olmak isteyen bireyler, dernek tarafından hazırlanan ve derneğin web sitesi
ile sosyal medya hesaplarında yayımlanan sanal başvuru formunu doldurarak bu
derneğe gönüllü üye olabilir.

Madde 11: Üyeliğin Sona Ermesi

a) Kendiliğinden: 4721 sayılı
Türk Medeni Kanunu’nun 65. Maddesi uyarınca, üyelik için kanunda veya tüzükte
aranan nitelikleri sonradan kaybedenlerin dernek üyeliği kendiliğinden sona
erer.

b) Çıkma ile: Hiç kimse üye
olmaya zorlanamaz. Her üye, sebep bildirmeksizin üyelikten çıkabilir. Yönetim
Kuruluna yazılı olarak bildirmek ve E-devlet sistemi üzerinden istifa etmek
kaydıyla, üyeler dernekten çıkma hakkına sahiptir. Üyenin istifa dilekçesi
Yönetim Kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten
ayrılma, üyenin derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.

c) Çıkarılma ile: Dernek
üyeliğinden çıkarılmayı gerektiren haller aşağıda belirtilmiştir:

1.     Dernek
tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunanlar, durumu, karakteri ve çalışmaları
dernek tüzüğü ve amacıyla bağdaşmayanlar, dernek organlarınca alınan kararlara
uymayanlar.

2.     Engelliliği
suistimal eden faaliyetlerde bulunarak kamuoyuna dernek, dernek üyeleri ve
dernek çalışmalarıyla ilgili yanıltıcı bilgiler verenler, fiil ve söylemleriyle
dernek içerisindeki huzur ve düzeni bozanlar, diğer üyeler ve dernek hakkında
karalayıcı söylem ve eylemlerde bulunanlar.

3.     Yetkisi
olmadığı halde derneği zarar verici sorumluluk altına sokanlar, derneğin maddi
ve manevi şahsiyetini zedeleyenler, dernek adını öne sürerek dilencilik
yaptıkları tespit edilenler.

4.     Yönetim
Kurulunun haberi ve izni olmadan bağış kabul edenler, alınan bir bağışı ya da
derneğe ait para veya malzemeyi zimmete geçirenler, hesabını veremeyenler.

5.     Yönetim
Kurulunu bilgilendirmeden ve onayını almadan dernekle veya çalışmalarıyla
ilgili basın açıklaması yapanlar, dernek adını izinsiz şekilde kullanarak
yurtiçi veya yurtdışı faaliyetler organize edenler, kişisel veya toplu
etkinlikler düzenleyenler.

6.     Dernek ile
ilgili herhangi bir konuda açıklanamayan, tanımlanamayan gizli toplantılar
yapanlar, gruplaşma ve hizipleşmelere neden olanlar.

7.     Dernek
yöneticilerine, çalışanlarına, üyelerine ve gönüllülerine karşı küfür ve
hakaret edenler, fiili sataşmalarda bulunanlar, özel hayatın gizliliğini ihlal
etme, kişisel dokunulmazlıklar ile özel zaaflardan yararlanma, hırsızlık yapma
ve benzeri yüz kızartıcı suçları işleyenler.

8.     Dernek ve
bileşenleri hakkında tüm sosyal medya mecralarında, yerel ve ulusal basın
organlarında asılsız ve mesnetsiz paylaşım yapanlar, kamuoyunun aklında soru
işareti uyandıracak her türlü isnatta ve söylemde bulunanlar.

9.     Verilen
görevlerden sürekli kaçınanlar, dernek bünyesinde kurulan komisyon ve çalışma
gruplarında kendilerine tanımlanan görevleri yerine getirmeyenler.

10.  Geçerli bir mazeret
bildirmeksizin üst üste iki kez derneğin olağan genel kurul toplantısına
katılmadığı tespit edilenler, derneğin düzenlediği etkinlik ve faaliyetlere
sürekli katılmayanlar.

11.  Yazılı ikazlara rağmen
üyelik aidatını altı ay içinde ödemeyenler.

12.  Tayin, taşınma ve benzeri
sebeplerden dolayı hasıl olan adres ve telefon numarası değişikliklerini
derneğe bildirmeyenler ve bu sebeple kendisine hiçbir şekilde ulaşılamayan veya
kendisiyle irtibat kurulamayanlar.

13.  Üye olma şartlarını
kaybetmiş olan üyeler.

Yukarıda sayılan maddelere uymadığı tespit edilen
üyeler Yönetim Kurulu kararı ile dernek üyeliğinden çıkarılabilir. Üyelikten
çıkanlar ve çıkarılanlar üye kayıt defterinden silinir ve 4721 sayılı Türk
Medeni Kanunu’nun 67 ve 68. maddeleri uyarınca hiçbir hak talebinde
bulunamazlar.

 

 

 

 

 

4.    BÖLÜM:
Dernek Organları

Derneğin;

  1. Genel Kurul,
  2. Yönetim
    Kurulu,
  3. Denetim
    Kurulu olmak üzere üç zorunlu organı bulunmaktadır. Bu organların teşkili,
    işleyişi ve görevlerine ilişkin hükümler müteakip maddelerde
    belirtilmektedir.

Madde 12: Genel
Kurul

a)     Genel Kurulun
Oluşumu

Genel kurul,
derneğin en yetkili karar organı olup; derneğe kayıtlı üyelerden oluşur.
Derneğin şubesinin açılması durumunda ise şube sayısı üçe kadar genel merkez ve
şubelerinde kayıtlı üyelerden; şube sayısı üçten fazla olması durumunda ise
genel merkezdeki kayıtlı üyeler şubelere nakledilerek şubelerin genel
kurullarında seçilen delegelerden oluşur.

b)    Toplanma Şekli

Dernek olağan
Genel Kurulu, üç yılda bir Ağustosayı içerisinde dernek merkezinde toplanır.
Genel Kurul, Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya
dernek üyelerinden beşte birinin yazılı başvurusu üzerine, yönetim kurulunca
olağanüstü toplantıya çağrılır. Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya
çağırmazsa; üyelerden birinin başvurusu üzerine sulh hakimi, üç üyeyi genel
kurulu toplantıya çağırmakla görevlendirir.

c)     Çağrı Usulü

Yönetim kurulu,
dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini
düzenler. Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, 15 (on beş) gün önceden,
toplantının günü, saati, yeri ve gündemi derneğin internet sayfasında, sosyal
medya hesaplarında ilan edilmek, yazılı olarak bildirilmek, üyenin bildirdiği
elektronik posta adresine ya da iletişim numarasına mesaj gönderilmek veya
mahalli yayın araçları kullanılmak ya da en az bir gazetede yayımlanmak
suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle
toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da
belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az,
altmış günden fazla olamaz.

Toplantı, çoğunluk
sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum
geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan
çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma
tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci
toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır. Genel
kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.

d)    Toplantı Usulü

Genel kurul,
katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve derneğin
feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun
sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda
çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim
kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Genel kurula katılma hakkı
bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine
girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu
üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol
edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza
koyarak toplantı yerine girerler.

Toplantı yeter
sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı yönetim kurulu
başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından
açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde ise yönetim kurulunca bir
tutanak düzenlenir. Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve
yeteri kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur. Genel
kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır.
Onursal üyeler genel kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar.
Tüzel kişinin üye olması halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya
temsille görevlendireceği kişi oy kullanır. Dernek organlarının seçimi için
yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini
göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları
zorunludur.

Toplantının
yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına aittir. Genel kurulda,
yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan
üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların
gündeme alınması zorunludur. Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar
bir tutanağa yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte
imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim kurulu başkanına
teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu belgelerin korunmasından ve yeni
seçilen yönetim kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.

e)     Oy Kullanma Usul
ve Şekilleri

Genel kurulda
aksine karar alınmamışsa, oylamalar gizli oy ve açık sayım ile yapılır. Oy
kullanma yöntemi ve oy pusulaları Yönetim Kurulu’nca belirlenir. Oylama, tüm
üyelerin erişimine ve bağımsız biçimde oy vermesine imkân tanıyacak biçimde
düzenlenir. Oylama bu pusulaların zarfa konularak sandığa atılması ile
gerçekleşir. Her listenin farklı biçimlerde hazırlanmış geometrik şekillerden
oluşan oy pusulaları bulunur. Hangi geometrik şeklin hangi listeyi temsil
edeceğini divan başkanlığı kura ile belirler ve ilan eder. Oyların sayımı ve
dökümü, Divan Kurulu ya da Genel Kurulca seçilecek tasnif kurulu tarafından
yapılır.

f)     Karar Alma Usul ve
Şekilleri

Genel kurul
kararları, toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki,
tüzük değişikliği ve derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan
üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınabilir.

Toplantısız veya
Çağrısız Alınan Kararlar

Bütün üyelerin bir
araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile dernek üyelerinin
tamamının bu tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı
kararlar geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı yerine geçmez.

Madde 13: Genel
Kurulun Görev ve Yetkileri

Aşağıda yazılı
hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır:

  1. Dernek
    organlarının seçilmesi,
  2. Dernek
    tüzüğünün değiştirilmesi,
  3. Yönetim ve
    denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve yönetim kurulunun ibrası,
  4. Yönetim
    kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya değiştirilerek kabul
    edilmesi,
  5. Derneğin
    diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde haklı sebeplerle
    onların görevden alınması,
  6. Üyeliğin
    reddi veya üyelikten çıkarma hakkında verilen yönetim kurulu kararlarına
    karşı yapılan itirazların incelenmesi ve karara bağlanması,
  7. Dernek için
    gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz
    malların satılması hususunda karara varılması ya da bu yetkinin yönetim
    kuruluna verilmesi,
  8. Yönetim
    kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelikleri
    inceleyip aynen veya değiştirilerek onaylanması,
  9. Dernek
    yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan başkan ve üyelerine
    verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk ve tazminatlar ile dernek
    hizmetleri için görevlendirilecek üyelere verilecek gündelik ve yolluk
    miktarlarının tespit edilmesi,
  10. Derneğin
    federasyona katılması ve ayrılmasının kararlaştırılması ya da yönetim
    kuruluna yetki verilmesi,
  11. Derneğin
    şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve açılmasına karar verilen şube
    ile ilgili işlemlerin yürütülmesi hususunda yönetim kuruluna yetki
    verilmesi,
  12. Derneğin
    uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki dernek ve kuruluşlara
    üye olarak katılması veya ayrılmasının kararlaştırılması ya da bu konuda
    Yönetim kuruluna yetki verilmesi,
  13. Derneğin
    vakıf kurması,
  14. Derneğin
    fesih edilmesi,
  15. Yönetim
    kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara bağlanması,
  16. Derneğin en
    yetkili organı olarak derneğin diğer bir organına verilmemiş olan işlerin
    görülmesi ve yetkilerin kullanılması,
  17. Mevzuatta
    genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin yerine getirilmesi.

Madde 14: Yönetim
Kurulu

a)     Yönetim Kurulunun
Teşkili

Yönetim kurulu,
beş asil ve beş yedek üyeden oluşur. Bu üyeler üç yılda bir genel kurul
tarafından liste usulü gizli oy ve açık sayım ile seçilir.
Asil yönetim kurulu üyeleri, seçimden sonraki ilk toplantısında görev dağılımı
yaparak Genel Başkan, Genel Sekreter, Mali İşler Sekreteri, Basın Yayın ve
Sosyal İşler Sekreteri ile ARGE ve Projeler Sekreterini belirler. Ancak Yönetim
Kurulu asil üyelerinin salt çoğunluğu engelli üyelerden oluşur. Bu
görevlendirmeler Karar Defterine geçilir. Asil üyelerden boşalma olursa yedek
üyeler listedeki sırasıyla çağrılarak tamamlanır. Buna rağmen; Yönetim kurulu
asil üye sayısı yarıdan aşağıya düşerse genel kurul mevcut yönetim kurulu veya
denetleme kurulu tarafından olağanüstü toplantıya çağırılır. Aynı zamanda
üyelerin beşte birinin genel kurulu toplantıya çağırma işlemleri halinde
yönetim kurulu genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırır. Bu hallerde yönetim
kurulu ya da denetleme kurulu genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmazsa,
üyelerden birinin ya da birkaçının istemiyle sulh hukuk hâkimi, genel kurulu
olağanüstü toplantıya götürmek üzere dernek üyeleri arasından üç kişiyi
görevlendirir.

b)    Yönetim Kurulunun
Adaylığı

Yönetim Kurulu
Üyeliği İçin Aranan Şartlar:

  1. Türkiye
    Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
  2. Derneğin
    üyesi olmak ve işbu tüzüğün 9. Maddesinde belirtilen hükümleri taşımak,
  3. 5237 sayılı Türk
    Ceza Kanunu’nun 53. Maddesinde belirtilen hükümlerden mahrum olmamak,
  4. Mevzuatın
    öngördüğü diğer tüm koşulları taşımak. Yönetim kurulu adaylığı liste
    halinde oluşturulur. Bir aday ancak tek bir listede yer alabilir. Yönetim
    Kurulu Aday Listeleri, Yönetim Kurulu Seçimi yapılacak Genel Kurul’dan en
    geç 7 (yedi) gün öncesinden nihai olarak tespit edilir ve Dernek Denetleme
    Kurulu’na bildirilir. Bu tarihten sonra zorlayıcı sebeplerin (sağlık,
    tayin, istifa, üyelikten çıkarılma, iş ve şehir değişikliği) varlığı
    haricinde Yönetim Kurulu Aday Listesi’nde değişiklik yapılamaz. Yönetim
    Kurulu Aday Listeleri’nde yer alan adayların Yönetim Kurulu Üyeliği
    şartlarını taşıyıp taşımadıkları mevcut Denetleme Kurulu tarafından
    incelenir. Denetleme Kurulu tarafından herhangi bir Aday Listesi’nde
    Yönetim Kurulu Üyeliği için aranan şartları taşımayan adaylar bulunduğunun
    tespiti halinde bu husus Aday Listesi’nin sunan ilgiliye derhal
    bildirilir. Bildirimin Aday Listesi ilgilisine tebliğinden itibaren 3 (üç)
    gün içerisinde Aday Listesi, Yönetim Kurulu Üyeliği Yönetim Kurulu
    Adaylığı şartlarını haiz ikame üye ile tekrar sunulur. Aksi halde Aday Listesi
    kendiliğinden geçersiz addolunur. Geçersizliğine karar verilen Aday
    Listesi, Genel Kurul’da Yönetim Kurulu adayı olamaz.

c)     Yönetim Kurulunun
Hukuki Niteliği

Yönetim
kurulu genel kurula karşı sorumludur. Derneği; idari ve kazai mercilerle gerçek
ve tüzel kişilere karşı temsil eder. Yönetim kurulu bu görevi yönetim kurulu
üyelerinden bir ya da birkaçına devredebilir. Yönetim kurulu, kararlarına
dayanan faaliyetlerinden bizzat sorumludur.

d)    Yönetim Kurulunun
Toplanma Şekli

Yönetim
kurulu, herhangi bir davete gerek olmadan ayda bir dernek merkezinde olağan
toplantısını yapar. İşin hal ve gereği veya geciktirilmesinde sakınca görülen
durumlarda ise olağanüstü toplanır. Bu toplantıda öncelikle toplantıyı
gerektiren konu görüşülür. Yönetim kurulu salt çoğunlukla toplanır. Toplantıda
bulunan salt çoğunlukla karar alınır. Özürsüz ve izinsiz üst üste üç toplantıya
katılmayan veya bir yıllık çalışma dönemi içinde yapılan toplantıların üçte
birine katılmayan üye istifa etmiş sayılır. Bu üyenin yerine yedekler arasından
sırasıyla çağrı yapılır.

 

 

 

Madde 15: Yönetim
Kurulunun Görev ve Yetkileri

Yönetim
Kurulu aşağıda yazılı hususları yerine getirir:

  1. Kanunlar,
    yönetmelikler ve tüzük hükümlerine göre çalışma ve harcama yapmak.
  2. Derneği temsil
    etmek veya bu hususta kendi üyelerinden birine veya bir üçüncü kişiye
    yetki vermek.
  3. Gelir ve
    gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek döneme ait bütçeyi
    hazırlayarak genel kurula sunmak.
  4. Derneğin
    çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak genel kurul onayına
    sunmak.
  5. Ana tüzük
    değişikliklerini genel kurulun onayına sunma.
  6. Genel kurulu
    olağan ve olağanüstü toplantılara çağırmak.
  7. Kanunda
    öngörülen defterleri tutmak.
  8. Her faaliyet
    yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya bilanço ve gelir tablosu
    ile yönetim kurulu çalışmalarını açıklayan raporunu düzenlemek ve genel
    kurula sunmak.
  9. Bütçenin
    uygulanmasını sağlamak.
  10. Derneğe üye
    alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında karar vermek, Türk
    vatandaşı olmayanların üyeliğe kabul edilmeleri halinde bunları on gün
    içinde en büyük mülki amirliğe bildirmek.
  11. Genel kurulun
    verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak, derneğe ait taşınır ve
    taşınmaz malları satmak, bina veya tesis inşa ettirmek, kira sözleşmesi
    yapmak, dernek lehine rehin ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek.
  12. Dernek için
    gerekli görülen her türlü demirbaşı almak, satmak, ıskartaya çıkarmak.
  13. Genel kurulun
    verdiği yetki ile şube açılmasına, gerekli hallerde kapatılmasına,
    müteşebbis heyetlerin oluşturulmasına, her türlü şube faaliyetlerinin
    denetlenmesine, gerekli görülen yerlerde temsilcilik açılmasına ve
    temsilci atanmasına karar vermek.
  14. Gerekli
    görülmesi ve gerekli izinlerin alınması halinde yabancı ülkelerde şube
    veya temsilcilikler açmak, açtırmak veya feshetmek.
  15. Genel kurulun
    verdiği yetki ile derneğin federasyonlara ve üst kuruluşlara katılmasına
    veya ayrılmasına karar vermek.
  16. Aynı amaçlı
    ya da farklı amaçlı da olsa aynı hizmete yönelik ya da önemli bir amaca
    ulaşmak için kurulmuş platformlarda derneği temsil etmek.
  17. Derneğin ilgi
    alanları doğrultusunda dernek adına yurt içi ve yurt dışı proje
    çağrılarında bulunmak, benzer amaçlarda faaliyet gösteren kurum ve
    kuruluşların yürüttüğü projelere paydaşlık etmek veya ettirmek.
  18. Uluslararası
    etkinliklerde gereken yasal izinler alındığı takdirde dernek adına
    gönderilecek temsilcileri belirlemek.
  19. Dernek ile
    ilgili çalışmalara katılan, maddi manevi emeği geçenlere şilt, plaket ya
    da madalyalar vermek.
  20. Dernek
    yararına balo, konser, kermes, gezi, piyango tertip etmek ve benzeri
    çalışmalarda bulunmak.
  21. Derneğin
    yürüttüğü faaliyetler ve aldığı kararlar hakkında belli dönemlerde üyeleri
    bilgilendirici toplantılar yapmak, gerektiğinde bu toplantıların internet
    ortamında da gerçekleştirilmesini sağlamak.
  22. Derneğin amaç
    ve çalışma prensiplerine uygun komisyon veya kollar kurmak veya bunları
    feshetmek.
  23. Dernek ve
    faaliyetlerini tanıtıcı, faydalı kitap, broşür, takvim, ajanda, pul vs.
    bastırmak ve satmak.
  24. Derneğin
    kurumsal kimliğini yansıtmak amacıyla yaptırılacak üye kimlik kartı ve
    gönüllü üye yaka kartının rengi, biçimi ve tasarımını belirlemek, üye ve
    gönüllülerin istifadesine sunmak.
  25. Dernek ve
    çalışmaları hakkında üye ve gönüllülerin görüş ve önerilerini
    değerlendirmek amacıyla sahada ve sanal ortamlarda düzenlenecek anketlerin
    içeriğini hazırlamak, hazırlatmak, söz konusu anketleri uygulamak ve
    uygulatmak.
  26.  İlgili kanun
    ve yönetmeliklere bağlı kalmak kaydıyla lüzum görülen alanlarda derneğin
    ihtiyacına göre işin gerektirdiği ücretli veya ücretsiz personeli
    çalıştırmak, tayin etmek veya azletmek.
  27. Dernek
    üyelerinin ödeyeceği giriş aidatı ve üyelik aidatının miktarını saptamak
    ve bu ödentilerin hangi sürelerde ödeneceğini belirlemek.
  28. Tüzükte
    öngörülen diğer görevleri yerine getirmek.
  29. Genel kurulda
    alınan kararları uygulamak.
  30. Derneğin
    amacını gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her çeşit kararı almak ve
    uygulamak.
  31. Mevzuatın
    kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.

Madde 16: Yönetim
Kurulu Üyeleri ve Görevleri

Yönetim Kurulu
Üyeleri:

  1. Genel Başkan
  2. Genel Sekreter
  3. Mali İşler
    Sekreteri
  4. Basın Yayın
    ve Sosyal İşler Sekreteri
  5. AR-GE ve
    Projeler Sekreteri

Yönetim Kurulu
Üyelerinin Görev Tanımları:

Genel Başkan:

  1. Dernek tüzel
    kişiliğini temsil eder.
  2. Genel
    hükümler dâhilinde yönetim kurulu kararıyla kurulan komisyonlara başkanlık
    eder. Gereği halinde bu komisyonların başkanlığını yönetim kurulu
    üyelerinden birine devreder.
  3. Dernek adına
    basın toplantısı yapma yetkisi başkana aittir.
  4. Dernekteki
    bütün borçların amiri olup şubeler dâhil her türlü çalışmaları denetim ve
    tetkike yetkilidir.
  5. Başkan ilgili
    sekreterlerle imza atar.
  6. Denetim
    kurulu raporunu ilk yönetim kurulu toplantısına getirir.
  7. Yönetim
    kurulunun saptayacağı miktarda avansı üzerinde bulundurmaya ve bundan
    harcama yapmaya yetkilidir.
  8. Derneğe gelen
    konukları dernek adına ağırlar ve harcamalarını belgeleyerek dernekten
    karşılar.

Genel Sekreter:

  1. Yönetim
    kurulu başkanına yardımcı olur, başkanın yönlendirmesi ve derneğin
    ihtiyaçları doğrultusunda sene içinde farklı görevlendirmelerde
    bulunabilir.
  2. Yönetim
    kurulu toplantılarını tertip eder ve toplantı gündemini hazırlayarak
    toplantı tarihinden önce yönetim kuruluna sunar.
  3. Derneğin
    ikincil yetkilisi olan Genel Sekreter, Başkan olmadığı zamanlarda Dernek
    Başkanlığına vekalet eder ve dilekçelerde imza yetkisi vardır.
  4. Başkan
    olmadığı zamanlarda dernek Başkanının görevlerini yerine getirir ve
    Yönetim Kurulu toplantılarına başkanlık eder.
  5. Dernek
    bünyesinde kurulan komisyon, kulüp gibi oluşumların çalışmalarını denetler
    ve bu oluşumların çalışma raporlarını ve geri bildirimlerini takip eder.
  6. Her faaliyet
    yılı sonunda etkinlik dönem sonu raporlarını düzenler ve Yönetim Kuruluna
    sunar.
  7. Dernek adına
    alınan destekler ve mali kaynakların doğru yönetilmesinden Mali Sekreter
    ile birlikte sorumludur.
  8. Dernek
    çalışmaları ve tüzük amaçları doğrultusunda yeni maddi kaynakların
    oluşturulması için Mali Sekreter ile birlikte çalışır.
  9. Derneğin
    bünyesinde çalışan personelin özlük işlerini yürütür.
  10. Derneğin
    bütün idari yazışmalarını ve çalışmalarını düzenler, yürütür, derneğin
    yazışmalarından ve arşivlerinden sorumludur.
  11. Yönetim
    kurulu karar defteri, gelen-giden evrak kayı defteri ve üye kayıt
    defterinin tutulmasından ve arşivlenmesinden sorumludur.
  12. Derneğe
    üyelik başvurusunda bulunan kişilerin işlemlerini takip eder ve yapılan
    üyelik başvurularını en kısa zamanda yönetim kuruluna sunar.
  13. Derneğin
    ulusal ve uluslararası bağlantılarının sağlanması konusunda başkanla
    birlikte çalışır.
  14. İşbu tüzüğün
    12. Maddesinin (C) bendi uyarınca dernek genel kurullarını 15 (on beş) gün
    öncesinden duyurmak, genel kurula katılacak üyelerin güncel listesini
    oluşturmak, geçici toplantı gündemini belirlemek gibi genel kurul öncesi
    hazırlıkları yapmaktan, genel kurul sonrasında ise tüm iş ve işleyişi
    takip etmek ve yürütmekten sorumludur.
  15. Genel
    Başkanın ve dernek organlarının almış olduğu kararları ve vereceği diğer
    görevleri yerine getirir.

Mali İşler
Sekreteri:

  1. Derneğin
    muhasebe işlerini yasa, tüzük ve yönetmelik hükümleri gereğince yürütür.
  2. Mali
    muhasebeyi, gelir gider çizelgesini yönetim kuruluna sunar.
  3. Dernek gelir
    ve giderlerini bütçe esaslarına göre yapılmasını; muhasebe kayıtlarının
    gerektiği gibi tutulmasını sağlar.
  4. Derneğin
    taşınır ve taşınmaz mal varlığı ile ilgili belgelerin ve demirbaş
    kayıtlarının usule uygun şekilde tutulmasını ve saklanmasını sağlar.
  5. Vergi ve
    sigorta primlerinin zamanında ödenmesini sağlar.
  6. Dernek
    hesaplarını her an iç ve dış denetime hazır bulundurur.
  7. Genel kurula
    sunulacak bilanço ve tahmini bütçeyi hazırlar.
  8. Tahsil,
    belediye, mahsup ve sair muhasebe işlerine ilişkin belgeler ve yazışmalar
    konusunda başkanla birlikte imzaya yetkilidir.
  9. Başkanın
    yokluğunda tüzük hükümlerine göre yetkili olan yönetim kurulu üyeleriyle
    imza işlerini yürütür.
  10. Yönetim
    kurulunun bilgisi doğrultusunda harcama yapar.
  11. Genel Başkanın
    ve dernek organlarının almış olduğu kararları ve vereceği diğer görevleri
    yerine getirir.

Basın Yayın ve Sosyal İşler Sekreteri:

  1. Derneğin
    kurumsal kimlik ve görünürlük çalışmalarını (web sitesi, sosyal medya
    hesapları, bülten, broşür, afiş vb.) takip eder. Gerektiğinde bu
    çalışmalarla ilgili raporlar hazırlayarak yönetim kuruluna sunar.
  2. Derneğin
    iletişim stratejisinin oluşturulmasına ve uygulanmasına öncülük eder,
    yönetim kuruluna bu konuda önerilerde bulunur.
  3. Derneğin kamu
    kurumları, diğer sivil toplum kuruluşları, üyeler ve gönüllüler ile
    ilişkilerinde başkan ve yönetim kuruluna danışmanlık yapar.
  4. Yayınlanacak
    basın, bülten ve bildirilerin iletişim stratejisi doğrultusunda
    hazırlanmasını ve yayımlanmasını sağlar.
  5. Derneğin tüm
    faaliyetlerinden sorumludur.
  6. Derneğin tüm
    etkinliklerinin hazırlanmasını, organize edilmesini, sorunsuz bir şekilde
    yürütülmesini ve sonrasında raporlanmasını sağlar.
  7. Dernekçe
    düzenlenen etkinlikler sonunda katılımcı listelerini kayda geçirir ve
    toplantılarda yönetim kuruluna sunar; aktif ve aday üyeleri belirler.
  8. Derneğin
    faaliyet raporlarını dosyalar ve genel kurulda sunar.
  9. Dernek ve
    çalışmalarıyla ilgili düzenlenecek etkinlikler, tanıtımlar, reklamlar vs.
    için gerekli tüm izinleri almakla yükümlüdür.
  10. Derneğin
    düzenleyeceği tüm etkinlikler için en uygun tarihi ve yeri belirleyip
    yönetim kurulu onayına sunar; bu doğrultuda gerekli hazırlıkları yapar ve
    karar altına alınan çalışmaları planlar ve uygular.
  11. Derneğin üye
    ve gönüllülerine yönelik sosyal ve kültürel faaliyetleri organize eder,
    etkinlikler esnasında ekibin koordinasyonunu sağlar.
  12. Dernek tüzüğü
    ve kanun esaslarına göre yapılması gerekli sosyal çalışmalar konusunda
    yönetim kuruluna önerilerde bulunur.
  13. Şubelerin
    sosyal faaliyetlerine katkıda bulunur ve şubeler ve temsilcilikler arası
    müşterek seminerler düzenler.
  14. Genel
    başkanın ve dernek organlarının almış olduğu kararları ve vereceği diğer
    görevleri yerine getirir.

AR-GE ve Projeler
Sekreteri:

  1. Derneğin
    kurumsal kapasitesini ilgilendiren alanlarda araştırma ve geliştirme
    çalışmaları yapar.
  2. Derneğin
    amaçlarını gerçekleştirmek için yürüttüğü veya ortak olduğu projelerde
    başkan adına derneği temsil eder.
  3. Derneğin
    kaynak yaratmak amacıyla, amaçları doğrultusunda başvuruda bulunacağı
    yurtiçi ve yurtdışı proje çağrılarında proje danışmanlığı yapar.
  4. Derneğin
    ortak ya da iştirakçisi olduğu projelere koordinatör atar veya
    koordinatörlük yapar.
  5. Derneğin
    kurumsal kapasitesini ilgilendiren alanlarda yönetim kurulu adına iç
    izleme ve değerlendirme çalışmalarını yapar ve gerekli görmesi halinde
    izleme-değerlendirme komisyonlarını oluşturur ve bu komisyonlara başkanlık
    yapar.
  6. Derneğin amaç
    ve çalışmaları kapsamında ulusal ve uluslararası tüm işbirlikleri ve
    sponsorlukların işleyişinden sorumludur.
  7. Dış paydaş ve
    ortaklarla iletişimi sağlar.
  8. Derneğin
    amaçlarına yönelik proje, tasarım, planlama ve uygulama çalışmalarına
    öncülük eder.
  9. Genel başkan
    ve yönetim kurulunca verilen diğer görevleri yerine getirir.

Madde 17: Denetim Kurulu

a)   
Denetim Kurulunun Teşkili

Denetim Kurulu, üç asil ve üç yedek üye olmak üzere Genel
Kurulca üç yıl için liste usulü gizli oy ve açık sayımla seçilir. Asil
üyelerden boşalma olduğu takdirde, yedek üyeler sırasına göre çağrılarak
tamamlanır.

b)   
Denetim Kurulunun Hukuki Niteliği

Yönetim Kurulu, Denetim Kurulu’na sözlü ve yazılı olarak
istenilen konularda izahat yapmak ve gereken araştırmalar ile ilgili bilgi ve
belgeleri temin etmekle yükümlüdür. Derneğin bütün organ ve personeli, Denetim
Kurulu’na bu hususlarda yardım etmek ve kolaylık sağlamak zorundadır. Denetim
Kurulu üyeleri ücret almazlar, ancak görevleri nedeniyle yaptıkları masraflar
dernekçe karşılanır.

Madde 18: Denetim Kurulunun Görev ve
Yetkileri

Denetim Kurulu aşağıda yazılı hususları yerine
getirir:

1.     Derneğin
tüzüğünde belirtilen amaçlar doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini,
defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup
tutulmadığını denetler ve bu denetim sonuçlarını bir rapor halinde yönetim
kuruluna, toplandığında ise genel kurula sunar. Denetim en az altı ayda bir
yapılır.

2.     Üç yıllık
yönetim ve mali denetim sonuçları, bilanço ve gelir gider hesaplarına ait
incelemeleri genel kurula bir raporla sunar.

3.     Dernek
gelirinin usulüne uygun bir şekilde tarih sırasına göre vezne defterine işlenip
işlenmediğini denetler.

4.     Yönetim
Kurulu’nun harcamalarla ilgili kararlarına istinaden harcama yapılıp
yapılmadığını denetler.

5.     Derneğin
envanter ve malzeme durumunu inceler; demirbaş kıymetlerinin kiralama, kullanma
ve satış değerlerinin emsal, değer ve ölçülere uyup uymadığını denetler.

6.     Derneğin
banka hesap hareketlerini, para durumunu, döviz, altın, fon ve kasada bulunan
parasının durumunu inceler.

7.     Yönetim
Kurulu karar defterinin, üye kayıt defterinin, gelen ve giden evrak kayıt
defterlerinin tutulup tutulmadığını inceler.

8.     Derneğe
yapılan yazılı müracaatlara yasal süreler içerisinde cevap verilip
verilmediğini denetler.

9.     Aldığı
kararları ve denetleme raporlarını tarih ve sırasıyla özel bir deftere geçirir
ve dosyasına takar.

10.  Gerektiğinde Genel Kurulu,
Yönetim Kurulu aracılığıyla olağanüstü toplantıya çağırır.

5.    BÖLÜM:
Mali Hükümler

Madde 19: Derneğin
Gelir Kaynakları

Derneğin gelir
kaynakları aşağıda sayılmıştır:

  1. Giriş Aidatı: Derneğe
    üyelik başvurusunun kabulü halinde bir defaya mahsus olmak üzere, üyelik başvurusunda
    bulunan kişinin 30 (otuz) gün içinde ödemekle yükümlü olduğu TL cinsindeki
    tutardır.
  2. Üye Aidatı: Üyelerin
    dernek ödentisi olarak altı ayda bir ödemekle yükümlü olduğu TL cinsindeki
    tutardır.
  3. Giriş Ücreti
    ve Üyelik Aidatı

    miktarını belirlemek Yönetim Kurulunun yetkisi dahilindedir. Bu ücretler
    arttırılabilir, azaltılabilir veya hiç alınmayabilir.
  4. Şube Ödentisi: Derneğin
    genel giderlerini karşılamak üzere şubeler tarafından tahsil edilen üye
    ödentilerinin yüzde ellisi altı ayda bir genel merkeze gönderilir.
  5. Bağış ve
    Yardımlar
    :
    Gerçek ve tüzel kişilerin derneğe kendi isteği ile yaptıkları bağışlar ve
    yardımlar.
  6. Dernek
    Faaliyetlerinden Sağlanan Gelirler
    : Dernek tarafından yapılan piyango,
    broşür, takvim, kitap ve her türlü yapımdan sağlanan gelirler.
  7. Toplantı ve
    Etkinlik Gelirleri
    : Çay ve yemekli toplantılar, geziler,
    eğlenceler, temsil, konser ve konferans gibi faaliyetlerden sağlanan
    gelirler.
  8. Kamu ve
    Kuruluşlardan Sağlanan Yardımlar
    : Bakanlıklardan, devlet bütçesi,
    mahalli idarelerden, iktisadi devlet teşekküllerinden, devlet sermayeli
    kuruluşlardan ve kamu yararına çalışan derneklerden sağlanan yardımlar.
  9. Menkul ve
    Gayrimenkullerden Sağlanan Gelirler
    : Menkul kıymetler ve
    gayrimenkullerden elde edilen gelirler.
  10. Banka Faiz ve
    İkramiyeler
    :
    Banka faizleri ve ikramiyelerden sağlanan gelirler.
  11. Mal
    Varlığından Elde Edilen Gelirler
    : Derneğin mal varlığından elde
    edilen gelirler.
  12. Yardım
    Toplama
    :
    Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak toplanan bağış
    ve yardımlar.
  13. Ticari
    Faaliyetlerden Elde Edilen Kazançlar
    : Derneğin amacını
    gerçekleştirmek için yaptığı ticari faaliyetlerden elde edilen kazançlar.
  14. Sponsorluk
    Anlaşmaları
    :
    Sponsorluk anlaşmalarından elde edilen gelirler.
  15. Medya
    Gelirleri
    :
    Stüdyo ve dijital ortamlarda üretilen içeriklerin yazılı ve görsel medya
    araçlarında yayımlanmasından elde edilen gelirler.
  16. Sair Gelirler: Diğer
    gelirler.
  17. Gelir Harcama
    Yükümlülüğü
    :
    Dernek yıl içinde gelirlerinin yüzde seksenini aynı yıl içinde dernek
    amaçları için harcar.
  18. İktisadi
    İşletmeler
    :
    Dernek, giderlerinin karşılanması amacıyla iktisadi işletmeler kurar ve
    bunları işletir. Gerekli görülen hallerde dernek, iktisadi işletmeye
    kaynak aktarır. Yönetim kurulu, bunlarla ilgili her türlü teminatları
    vermeye ve işin gerektirdiği personeli çalıştırmaya yetkilidir.

 

 

Madde 20: Dernek Giderleri

  1. Personel
    Giderleri
    :

a)     Ücretler

b)    Yurt içi yolluklar

c)     Yurt dışı
yolluklar

d)    Sosyal yardımlar

e)     Prim ve
ikramiyeler

f)     Tahsilat karşılığı
ücretler

  1. İdari
    Giderler
    :

a)     Kira

b)    Aydınlatma

c)     Yakacak

d)    Temizlik

e)     Kırtasiye

f)     Demirbaş

g)    Noter ve mahkeme
harçları

h)    Posta giderleri

  1. Müteferrik
    Giderler
    :

a)     Federasyon payları

b)    Temsil ve ağırlama
harcamaları

c)     Sigorta

d)    Vergiler, harçlar,
kesimler, cezalar

e)     Amaçla ilgili her
türlü yardım giderleri

f)     Taşıt giderleri

g)    Dış ilişkiler
gideri

h)    Taşıma giderleri

  1. Diğer
    Giderler
    :

a.     Üst kuruluş
hissesi

b.     Düşünülmeyen
giderler

Madde 21: Derneğin Gelir ve Gider
İşlemleri

Gelir ve Gider
Belgeleri:

Dernek Gelirleri: Dernek
gelirleri, Dernekler Yönetmeliği EK-17’de örneği bulunan “Alındı Belgesi” ile
tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığıyla tahsili halinde banka
tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi
yerine geçer.

Dernek Giderleri: Dernek
giderleri, fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama
belgeleri ile yapılır. Ancak, Gelir Vergisi Kanunu’nun 94’üncü maddesi
kapsamında bulunan ödemeler için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider
pusulası; bu kapsamda bulunmayan ödemeler için Dernekler Yönetmeliği EK-13’te
örneği bulunan “Gider Makbuzu” veya “Banka Dekontu” gibi belgeler kullanılır.

Bedelsiz Mal ve
Hizmet Teslimleri

Dernek
tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet
teslimleri Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan “Ayni Yardım Teslim
Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe yapılacak
bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği
bulunan “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.

Bu
belgeler, Ek-13, Ek-14 ve Ek-15’te gösterilen biçim ve ebatta, müteselsil seri
ve sıra numarası taşıyan, kendinden karbonlu elli asıl ve elli koçan
yaprağından meydana gelen ciltler veya elektronik sistemler ve yazı makineleri
aracılığıyla yazdırılacak form veya sürekli form şeklinde bastırılır.

Alındı Belgeleri:

Dernek
gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” Dernekler Yönetmeliği
EK-17’de gösterilen biçim ve ebatta yönetim kurulu kararıyla matbaaya
bastırılır.

Alındı
belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere
kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi
ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu belgelerin
kullanımına ve toplanan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler
Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.

Yetki Belgesi:

Yönetim
kurulu asıl üyeleri hariç, dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler,
yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir.
Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva
eden Dernekler Yönetmeliği Ek-19’da yer alan “Yetki Belgesi” dernek tarafından
iki nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır.
Yönetim kurulu asıl üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.

Yetki
belgelerinin süresi, yönetim kurulu tarafından en çok bir yıl olarak
belirlenir. Süresi biten yetki belgeleri yenilenir. Yetki belgesinin süresinin
bitmesi veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden ayrılması,
ölümü, işine veya görevine son verilmesi gibi durumlarda, verilen yetki
belgelerinin dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur.
Ayrıca, gelir toplama yetkisi yönetim kurulu kararı ile her zaman iptal
edilebilir.

Gelir ve Gider
Belgelerinin Saklama Süresi
:

Defterler
hariç, dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve
diğer belgeler, özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere,
kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle
saklanır.

 

 

 

 

 

6.   
BÖLÜM: Mevzuat Hükümleri

 

Madde 22: Derneğin Defter Tutma Esas ve
Usulleri ve Tutulacak Defterler

Defter Tutma Esasları:

Dernek,
işletme hesabı esasına göre defter tutar. Ancak, yıllık brüt gelirin Dernekler
Yönetmeliğinin 31. maddesinde belirtilen haddi aşması durumunda, takip eden
hesap döneminden itibaren bilanço esasına göre defter tutulur.

Bilanço
esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen
haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına
dönülebilir.

Yukarıda
belirtilen hadde bağlı kalmaksızın, yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına
göre defter tutulabilir.

Derneğin
ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için ayrıca Vergi Usul
Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.

Kayıt Usulü:

Derneğin defter ve
kayıtları, Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esaslara uygun olarak
tutulur.

Tutulacak
Defterler
:

Dernekte, aşağıda yazılı
defterler tutulur.

a) İşletme
Hesabı Esasında Tutulacak Defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

1)    Karar Defteri: Yönetim kurulu
kararları, tarih ve numara sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı
toplantıya katılan üyelerce imzalanır.

2)    Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye
olarak girenlerin kimlik bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere
işlenir. Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları da bu deftere
işlenebilir.

3)    Evrak Kayıt
Defteri
:
Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra numarası ile bu deftere kaydedilir.
Gelen evrakın asılları ve giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta
yoluyla gelen veya giden evraklar, çıktısı alınmak suretiyle saklanır.

4)    İşletme Hesabı
Defteri
:
Dernek adına alınan gelirler ve yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu
deftere işlenir.

b) Bilanço
Esasında Tutulacak Defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:

1.     (a) bendinin 1, 2
ve 3 üncü alt bentlerinde belirtilen defterler, bilanço esasında defter
tutulması durumunda da tutulur.

2.     Yevmiye Defteri ve
Büyük Defter
:
Bu defterlerin tutulma usulü ve kayıt şekli, Vergi Usul Kanunu ile bu Kanunun
Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe Sistemi
Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.

 

 

Defterlerin
Tasdiki
:

Dernekte,
tutulması zorunlu olan defterler (Büyük Defter hariç), kullanmaya başlamadan
önce il Sivil Toplumla İlişkiler Müdürlüğüne veya notere tasdik ettirilir. Bu
defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin
ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan Yevmiye Defteri’nin,
kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi
zorunludur.

Gelir Tablosu ve
Bilanço Düzenlenmesi
:

İşletme
hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda, yıl sonlarında (31 Aralık)
Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir.
Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık),
Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerine
uygun olarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.

Madde 23: Bildirim
Yükümlülüğü

Mülki amirliğe
yapılacak bildirimler:

Genel Kurul Sonuç
Bildirimi

Olağan
veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve
denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren
Dernekler Yönetmeliği Ek-3’te yer alan “Genel Kurul Sonuç Bildirimi” mülki
idare amirliğine verilir. Genel kurul toplantısında tüzük değişikliği yapılması
halinde; genel kurul toplantı tutanağı, tüzüğün değişen maddelerinin eski ve
yeni şekli, her sayfası yönetim kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış
dernek tüzüğünün son şekli, bu fıkrada belirtilen süre içinde mülki idare
amirliğine verilir.

Taşınmazların
Bildirilmesi

Derneğin edindiği
taşınmazlar, tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde Dernekler Yönetmeliği
EK-26’da sunulan “Taşınmaz Mal Bildirimi” doldurularak mülki idare amirliğine
bildirilir.

Yurtdışından
Yardım Alma Bildirimi

Dernek
tarafından yurtdışından yardım alınacak olması durumunda, yardım alınmadan önce
Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi”
doldurularak mülki idare amirliğine bildirilir. Nakdi yardımların bankalar
aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine
getirilmesi zorunludur.

Değişikliklerin
Bildirilmesi

Derneğin
yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik Dernekler Yönetmeliği EK-24’te
belirtilen “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında
dernek organlarında meydana gelen değişiklikler ise Dernekler Yönetmeliği
EK-25’te belirtilen “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurularak,
değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine bildirilir. Dernek
tüzüğünde yapılan değişiklikler de, tüzük değişikliğinin yapıldığı genel kurul
toplantısını izleyen otuz gün içinde, genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki
idare amirliğine bildirilir.

Madde 24:
Beyanname Verilmesi

Derneğin,
bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yılsonu
itibarıyla sonuçlarına ilişkin Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan “Dernek
Beyannamesi”, dernek yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, her takvim
yılının ilk dört ayı içinde dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare
amirliğine verilir.

Madde 25: Derneğin
İç Denetimi

Dernekte,
genel kurul, yönetim kurulu veya denetim kurulu tarafından iç denetim
yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir.
Genel kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim
yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.

Denetim
kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin denetimi gerçekleştirilir.
Genel kurul veya yönetim kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya
bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.

Madde 26: Derneğin
Borçlanma Usulleri

Dernek,
amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması
halinde yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma, kredili
mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit olarak da yapılabilir.
Ancak, bu borçlanma, derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda
ve derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.

Madde 27: Derneğin Şubelerinin Kuruluşu ve
İşleyişi

A)  
Şube
Açma

Dernek,
gerekli görülen yerlerde genel kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla, dernek
yönetim kurulunca yetki verilen en az üç kişilik kurucular kurulu, Dernekler
Yönetmeliği’nde belirtilen şube kuruluş bildirimini ve gerekli belgeleri, şube
açılacak yerin en büyük mülki amirliğine verir.

B)  
Şubelerin
Görev ve Yetkileri

Şubeler,
tüzel kişiliği olmayan, dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk
faaliyetlerde bulunmakla görevli ve yetkili; tüm işlemlerinden doğan alacak ve
borçlardan ötürü yalnızca kendisi sorumlu olan dernek iç örgütleridir.

C)  
Şubelerin
Organları ve Şubelere Uygulanacak Hükümler

Şubenin
organları, Genel Kurul, Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu’dur. Genel kurul,
şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Yönetim kurulu, beş asıl ve beş yedek;
denetim kurulu ise üç asıl ve üç yedek üye olarak şube genel kurulunca seçilir.
Bu organların görev ve yetkileri ile tüzükte yer alan dernekle ilgili diğer
hükümler, mevzuatın öngördüğü çerçevede şubelerde de uygulanır.

D)  
Şubelerin
Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel Merkez Genel Kurulunda Nasıl Temsil
Edileceği

Şubeler,
genel kurul olağan toplantılarını genel merkez genel kurulu toplantısından en
az iki ay önce bitirmek zorundadır. Şubelerin olağan genel kurulu, 3 yılda bir,
Nisan ayı içerisinde, şube yönetim kurulunca belirlenecek gün, yer ve saatte
toplanır. Şubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini, toplantının
yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine ve dernek genel
merkezine bildirmek zorundadır.

Şubeler,
şube sayısı üçe kadar genel merkez genel kuruluna tüm üyelerin doğrudan
katılımıyla; şube sayısı üçten fazla olması durumunda ise, şubede kayıtlı her
yirmi (20) üye için bir (1) delege, arta kalan üye sayısı 10’dan fazla ise bu
üyeler içinden bir delege olmak üzere, şube genel kurulunda seçilecek delegeler
aracılığıyla genel merkez genel kuruluna katılma hakkına sahiptir. Genel merkez
genel kuruluna, en son şube genel kurulunda seçilen delegeler katılır. Genel
merkez yönetim ve denetim kurulu üyeleri, genel merkez genel kuruluna katılır;
ancak şube adına delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar.

Şubelerin
yönetim veya denetim kurulunda görevli olanlar, genel merkez yönetim veya
denetim kuruluna seçildiklerinde, şubedeki görevlerinden ayrılırlar.

E) Genel Merkez ve
Şube İlişkileri:

  1. Genel merkez
    yönetim kurulu, gerekli gördüğü takdirde genel merkezin bulunduğu mahalde
    şube ve temsilcilik açabilir. Bu durumda, genel merkeze kayıtlı üyeler
    açılan şube ve temsilciliğe aktarılır.
  2. Bir ilde
    birden fazla şube ve temsilcilik açılması halinde, üye dağılımı genel
    merkez yönetim kurulunca hazırlanacak özel bir yönetmelikle belirlenir.
  3. Şubeler, üst
    kuruluş hisselerini genel kuruldan önce genel merkeze öderler.
  4. Şubeler ve
    temsilcilikler, merkez yönetim kurulu kararlarının kendilerine tebliğ
    edilmesinden itibaren yedi (7) gün içinde bu kararlara uymak
    zorundadırlar.
  5. Şubeler, her
    üç (3) ayda bir mali ve idari çalışmalarını kapsayan yazılı raporlarını
    genel merkeze sunmak zorundadır.
  6. Genel merkez,
    yönetim kurulu kararı ile her zaman şube hesaplarına el koyabilir,
    denetleyebilir veya denetletebilir.
  7. Şubelerin
    genel merkezce veya herhangi bir nedenle kapatılması halinde, her türlü
    menkul ve gayrimenkul malları ile demirbaşları genel merkeze devredilir.
  8. Şubeler, ana
    tüzükte belirlenen hükümlere uymak zorundadır.
  9. Şubeler,
    genel merkez genel kuruluna katılacak olan üye veya delegeler arasında
    ayrım yapmazlar. Şube imkanları, şube görüşü doğrultusunda tüm üye veya
    delegelere eşit biçimde ayrım yapılmaksızın paylaştırılır ve görev
    verilir.

Madde 28: Temsilcilik
Açma

Dernek,
gerekli gördüğü yerlerde dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu
kararıyla temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu kararıyla
temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler tarafından o yerin mülkî
idare amirliğine yazılı olarak bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda
temsil edilmez. Şubeler, temsilcilik açamaz.

 

7.    BÖLÜM:
Çeşitli ve Son Hükümler

 

Madde 29: Tüzüğün Ne
Şekilde Değiştirileceği

Tüzük
değişikliği, genel kurul kararı ile yapılabilir. Genel kurulda tüzük
değişikliği yapılabilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı
bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması nedeniyle
toplantının ertelenmesi durumunda, ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak,
bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam
sayısının iki katından az olamaz.

Tüzük
değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu, toplantıya katılan ve oy
kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’üdür. Genel kurulda tüzük
değişikliği oylaması açık olarak yapılır.

Madde 30: Derneğin
Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli

Genel
kurul, her zaman derneğin feshine karar verebilir. Genel kurulda fesih
konusunun görüşülebilmesi için genel kurula katılma ve oy kullanma hakkı
bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması nedeniyle
toplantının ertelenmesi durumunda, ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak,
bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam
sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu, toplantıya
katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’üdür. Genel kurulda
fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.

Tasfiye İşlemleri

Genel
kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi,
son yönetim kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere,
feshe ilişkin genel kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme
halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde bütün
işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Erişilebilirlikte Yenilikçi Çözümler Derneği”
ibaresi kullanılır.

Tasfiye
kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve haklarının tasfiye
işlemlerini baştan sona kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul,
önce derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler,
alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgeler
tespit edilerek varlık ve yükümlülükler bir tutanağa bağlanır. Tasfiye
işlemleri sırasında derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları
paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda
alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden
sonra kalan tüm para, mal ve haklar, genel kurulda belirlenen yere devredilir.
Genel kurulda devredilecek yer belirlenmemişse, derneğin bulunduğu ildeki
amacına en yakın ve feshedildiği tarihte en fazla üyeye sahip derneğe
devredilir.

Tasfiyeye
ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, mülki
idare amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç
ay içinde tamamlanır.
Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını
müteakip, tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile dernek
merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya
tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.

Derneğin
defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son yönetim kurulu üyeleri
saklamakla görevlidir. Bu görev, bir yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu
defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.

Madde 31: Hüküm
Eksikliği

Bu
tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu
kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer
mevzuatın derneklerle ilgili hükümleri uygulanır.

Madde 32: Yürürlük

Bu
tüzük, 18.08.2024 tarihinde gerçekleşen olağanüstü Genel Kurul toplantısında
kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer. Bu tüzük hükümlerini, Erişilebilirlikte
Yenilikçi Çözümler Derneği yürütür.

Yönetim
Kurulu Üyelerinin;

Adı
ve Soyadı

Görev
Unvanı

İmzası

1- Oğuz ÖZDEMİR

Genel Başkan

………………….

2- Mert YAKIŞTIR

Genel Sekreter

………………….

3- Habip SİNCAR

Mali İşler
Sekreteri

………………….

4- Ahmet Semih
BİŞKİN

Basın Yayın ve
Sosyal İşler Sekreteri

………………….

5- Süleyman
YİĞİT

AR-GE ve
Projeler Sekreteri

………………….

İşbu tüzük tamamen değiştirilmiş olup 7 bölüm
ve 32 (OTUZ İKİ) maddeden ibarettir.

Eski tüzük, bu tüzüğün kabul edildiği
18.08.2024 tarihli olağanüstü Genel Kurul toplantısında yürürlükten
kaldırılmıştır.